Winst Balk 1, eerste competitiewedstrijd

8602CW
SNEEK
tel. 0515-424110

23 September, 14.30 uur aftrap van de eerste competitiewedstrijd Balk1 op het Schuttersveld in Sneek tegen de Waterpoort Boys.

Met een complete selectie reisde Balk 1 af naar Sneek. Wegens de afgelaste wedstrijd van Balk 2 konden de maximale aantal spelers op het wedstrijdformulier worden ingevuld. Als tweede keeper sloot Floris Wesselius, na de wedstrijd van JO19-1, aan. Dit vanwege de op de training geblesseerd geraakte Andries Zijlstra.

In de beginfase van de wedstrijd ging het gelijk op. Meer een slag op het middenveld dan uitgesproken kansen. Het leek alsof Balk toch een beetje gespannen was. Wat slordige passes en aannames. Maar na ruim 15 minuten vond Balk het juiste ritme. Balk werd sterker en begon aan te dringen. De tegenstander moest steeds meer een sliding inzetten als redmiddel. Meestal is dat een voorbode dat er kansen gaan ontstaan. En dat gebeurde, Justin Bijstra maakte een mooie actie in het zestienmetergebied van de tegenstander en werd onderuitgehaald, strafschop. Aanvoerder Johan Geertsma mocht voor de 0-1 gaan zorgen en dat deed hij. Zijn derde benutte strafschop als we de voorbereiding en bekerwedstrijden meerekenen.

Balk bleef met de snelle spitsen aandringen en dat bracht Bas Dijkman in een 1 op 1 positie met de keeper. Het was de doelman van de Waterpoort Boys die een goal wist te voorkomen. Maar scherp en oplettend als Balk is was Marnix Zeldenrust er als de kippen bij om de losgelaten doelpoging alsnog in te schieten. Met 0-2 aan de thee.

Links en rechts toch wat pijntjes waardoor Jan Bruin besloot om Harro Deinum in te brengen als vervanging van Marnix. Daarnaast kreeg het team tactische aanwijzingen en het verzoek om direct scherp te zijn bij de aftrap van de tweede helft.

Die opdracht voerde men uitstekend uit. Het veld werd langer en dat is meestal een teken van vermoeidheid, maar niet bij Balk. Het middenveld was van Balk. Met snelle aanvallen over de flanken werden mooie aanvallen opgezet. Natuurlijk ontstaat er ook ruimte omdat de Waterpoort Boys wel moesten aandringen bij de 0-2 achterstand.

Al snel in de tweede helft zo’n snelle aanval van Balk via links. Een voorzet op maat door Justin Bijstra die Harro Deinum onhoudbaar binnenkopte, 0-3. Een aanval waar zoveel op getraind is en nu prefect werd uitgevoerd in de wedstrijd. Dat soort momenten gaan we het komend seizoen meer terugzien in de wedstrijden.

De maximale aantal toegestane wissels werd ingebracht. Haye Boersma en Johan Remmelink als eerste twee, later Maxime Liouville en Roan Wijnsma.

Stevige duels, maar de Balkster achterhoede stond als een huis. Wederom de 0 achterin en een 0-3 overwinning. Een prima start van de competitie!

Volgende week speelt Balk 1 thuis tegen Joure 1.
14.45 uur aftrap.