Balk 1 - Oranje Nassau 1; 1-2

Oranje Nassau 1

6 april 2019 14:45

J. Vredevoogd, D.Caglak, J.Wesseling (KNVB)

Balk 1 trad zaterdag aan tegen runner-up Oranje Nassau Groningen 1. Na een 0-0 ruststand verloor Balk met 1-2. Een zure nederlaag voor Balk, omdat het kort voor tijd nog met 1-0 voor stond en de 1-2 ver in blessuretijd viel.

In de eerste helft liet ON al zien een over een vaardige ploeg te beschikken, Balk zette daar inzet en duelkracht tegenover. Het verdedigde daarbij georganiseerd en Balk gaf dan ook weinig kansen weg. En wanneer dat wel zo was, was daar altijd nog keeper Hessel Altenburg die redding bracht, zoals bijvoorbeeld na een kwartier spelen, toen hij uitstekend redde op een poging van dichtbij. Later kreeg ON nog een kans, maar deze poging vloog voorlangs. Aan de andere kant was Balk ook wel gevaarlijk, waarbij Marnix Zeldenrust de beste mogelijkheid kreeg, na uitstekend voorbereidend werk van Pieter Wijnja, maar Marnix miste jammerlijk de bal, zodat deze kans verloren ging, ruststand 0-0

In de tweede helft kwam Balk al snel op voorsprong. Een verre ingooi kwam via, via, voor de voeten van Marnix Zeldenrust, die niet twijfelde en hard, diagonaal binnenschoot. Een mooie opsteker voor Balk. Het was jammer dat de aangeslagen Marnix zich daarna moest laten vervangen, hetgeen later ook Johan Geertsma overkwam. Naarmate de wedstrijd vorderde moest Balk meer en meer achteruit en Oranje Nassau werd steeds dreigender. Toch had Balk ook kansen om op 2-0 te komen, maar na goede actie van Johan Lylkema, was kwam de bal net niet goed bij Pieter Wijnla, zodat de kans geen goal opleverde. Oranje Nassau bleef op jacht naar de gelijkmaker, drukte Balk ver terug en een dikke vijf minuten voor tijd kwam de verdiende gelijkmaker er ook. Berend Altena liet zich verschalken op de achterlijn, waarna het Dennis Molema was die van dichtbij scoorde. Johannes Altena kreeg hierna nog een aardige schietkans op een meter of zestien van de goal, maar de keeper van de gasten kon de bal eenvoudig keren. Een hardwerkend Balk leek een mooi puntje over te houden aan de wedstrijd, maar in blessuretijd ging het toch nog fout voor Balk. Erolind Derguti speelde zijn directe tegenstander uit en haalde vervolgens vanaf een meter of twintig verwoestend uit en tot ontsteltenis van Balk verdween de bal fraai in de goal, 1-2. Toch kwam Balk hierna bijna nog op gelijke hoogte, maar de inzet van Johannes Altena was net te zacht, waardoor een verdediger van Oranje Nassau op de lijn redding kon brengen en zo de gelijkmaker voorkwam.

Volgende week gaat Balk 1 op bezoek bij v.v. Groningen, aanvang 14:30 uur.