Balk 1 wint nipt van Gorecht 1; 1-0

Gorecht 1

9 maart 2019 14:45

R. Werkhoven

Balk 1 boekte zaterdag een belangrijke zege op Gorecht 1. Na een 0-0 ruststand, werd Wybren Altenburg matchwinner, hij zorgde tien minuten voor tijd voor de winnende treffer.

Het was uitermate lastig voetballen zaterdag, wat met name te maken had met de harde wind. Daardoor was er van een goede wedstrijd geen sprake. In de eerste helft had Balk de wind grotendeels mee, maar het wist daar niet echt gebruik van te maken. Integendeel, binnen een minuut kwam Balk al goed weg, toen de bal op de paal kwam en er ook een handje bij leek te zitten van een Balk speler, maar het had geen consequenties voor Balk. Aan de andere kant was Wybren Altenburg gevaarlijk met een schot, maar de keeper van Gorecht redde uitstekend. Na een kwartier spelen leek Balk op voorsprong te komen; een mooie pass van Johan Geertsma kwam bij Pieter Wijnja, die op zijn beurt Marnix Zeldenrust bediende, die van dichtbij scoorde, maar de treffer werd geannuleerd wegens buitenspel van Pieter. Hierna werd Gorecht een keer gevaarlijk met een hard schot, maar keeper Hessel Altenburg tikte de bal over. Aan de andere kant werd Balk nog een keer gevaarlijk, maar de voorzet van Marnix Zeldenrust was net te hard voor twee spelers van Balk, ruststand dus 0-0.

In de tweede helft had Balk het lastig. Gorecht had nu meer het windvoordeel en Balk kwam amper van de eigen helft. Het was aan Hessel Altenburg te danken (hij verdiende dan ook de titel autoland van de brug Man of the Match) dat Balk niet op achterstand kwam. Zo redde hij een keer formidabel op een fraaie vrije trap van Gorecht, (dat kort daarvoor een doelpunt afgekeurd zag worden wegens buitenspel), waarna de corner volgend op de vrije trap, van de lijn werd gehaald, en hierna wist Hessel een schot en de daaruit volgende twee rebounds te keren en ook bij lastige corners was Hessel de baas. De beloning kwam, hoewel nauwelijks verdiend, tien minuten voor tijd.  Bij één van de spaarzame keren dat Balk in de buurt kwam van de Groninger goal, wist Balk te scoren. En de manier waarop was eigenlijk symptomatisch voor de wedstrijd. In een rommelige, onoverzichtelijke situatie, kwam de bal eerst op de lat, redde de keeper vervolgens op de inzet van Johannes Altena, waarna Gorecht de bal niet weg kreeg en het Wybren Altenburg was die na een paar pogingen de bal uiteindelijk in de goal kopte; 1-0. Balk kreeg hierna nog een paar prima kansen om de wedstrijd te beslissen, maar liet dat na, waardoor Gorecht tot het laatste moment mocht blijven hopen op een punt, maar enkele corners leverden voor Gorecht niets meer op, waardoor Balk de wedstrijd, die eigenlijk geen winnaar verdiende, toch met 1-0 won.