Balk 1 verliest bij HZVV 1; 3-1

HZVV 1

9 februari 2019 15:00

N. Wenneker, G.J. ten Pas, M.T. de Leest (KNVB)

Balk 1 ging zaterdag op bezoek bij de nummer 1 van de ranglijst, HZVV uit Hoogeveen en Balk moest zijn meerdere erkennen in de gastheren. Na een 2-0 ruststand, werd er met 3-1 verloren.

De thuisploeg speelde een uitstekende eerste helft, liet vlotte combinaties zien, zette bij balverlies direct druk op de bal bij Balk, zodat Balk er moeilijk uit kwam, maar het overwicht van HZVV vertaalde zich niet in heel veel uitgespeelde kansen. Hoewel het al snel na het eerste beginsignaal wel een beste kans kreeg, maar keeper Hessel Altenburg kreeg nog net een voetje tegen de bal, waardoor deze naast ging. Balk liet zich ook niet helemaal onbetuigd in de eerste twintig minuten. Zo kreeg het een vrije trap op een redelijk kansrijke positie, maar Johannes Altena schoot hoog over en later kreeg Hette Pieter Wink de beste mogelijkheid voor Balk, maar de kans was niet eenvoudig; hij kwam alleen voor de keeper, wel in een lastige hoek, hij probeerde met een boogbal de keeper de verschalken, dat lukte ook wel, maar de bal ging ook over de goal, waardoor het 0-0 bleef. Zo halverwege de eerste helft kwam dan toch de verdiende voorsprong voor HZVV toen spits Yoran Popovich (Ivar Klijnsma kende een lastige middag tegen de sterke, behendige spits van de thuisploeg), werd gevloerd in ‘de zestien’ en er een strafschop volgde. Fabian Stevens faalde niet; 1-0. Een kleine tien minuten later werd het 2-0, toen Hessel Altenburg zich, wellicht onder invloed van de harde wind, verkeek op een hoekschop van HZVV en Alex Zomer bij de tweede paal de 2-0 kon inkoppen. In het laatste deel van de eerste helft liep Balk geen verdere schade op, ruststand dus 2-0.

In de tweede helft kreeg de wedstrijd een ander aanzien. HZVV nam wat gas terug, of was het Balk dat zelf meer geloof had? Hoe dan ook, de wedstrijd was meer in evenwicht en Balk kwam meer aan voetballen toe. Toch was het Hessel Altenburg die Balk eerst nog moest behoedden voor een grotere achterstand, bij een dikke kans voor de thuisploeg. Maar omdat de 3-0 er niet kwam, zou een doelpuntje van Balk de gasten misschien de zenuwen bezorgen en wie weet wat er dan nog mogelijk was. En ruim tien minuten voor tijd kwam dat doelpunt er ook. Invaller Marnix Zeldenrust bekroonde zijn prima invalbeurt met een goal; na een mooie aanval, kon Marnix alleen op de keeper van de thuisploeg af gaan en Marnix scoorde beheerst met een schot onder de doelman door; 2-1. Zat er dan toch nog een puntje in voor Balk? Het antwoord daarop volgde al snel, helaas voor Balk wat te snel.  Luttele minuten na de 2-1, was het wederom Yoran Popivich die, na een mooie actie in het strafschop gebied, over het voetje ging van Ivar Klijnsma, waarna de scheidsrechter weinig anders kon dan een strafschop geven. Dit gebeurde dan ook en ditmaal was het Romano Djababoe die niet faalde; 3-1. Toch had Balk hierna nog voor een spannende slotfase kunnen zorgen, maar Wybren Altenburg wist de bal alleen voor de keeper, na een mooi passje van Marnix Zeldenrust, niet langs die keeper te krijgen, zodat de spannende slotfase er niet kwam en de wedstrijd werd afgesloten met een verdiende 3-1 zege voor HZVV.