Fraaie overwinning Balk 1 op v.v. Groningen 1; 2-0

Groningen 1

8 december 2018 14:45

P. Hoving, J. Wannet, R.v/d Elst (KNVB)

Balk 1 kreeg zaterdag, in de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop, v.v. Groningen op bezoek en Balk 1 legde een uitstekende wedstrijd op de mat en won met 2-0, een stand die al na negen minuten spelen was bereikt.

Het verschil met een week eerder (uit bij Broekster Boys) was groot bij Balk 1. Nu konden medespelers wel worden gevonden, werden wel duels gewonnen en wist Balk met enige regelmatig gevaarlijk te worden. Uiteraard hielp het scoreverloop daar ook bij, want bij de eerste de beste kans,  na ruim een minuut spelen was het direct raakt. Na prima aanval via de rechterkant, kwam de bal via Pieter Wijnja in het strafschopgebied bij Bauke Lylkema, die met een bekeken schuiver in de lange hoek, de keeper van de gasten het nakijken gaf. Amper twee minuten later had Pieter Wijnja Balk op een 2-0 voorsprong kunnen en misschien wel moeten zetten, maar alleen voor de Groninger keeper, na een prachtige pass van Bauke Lyklema, kreeg Pieter de bal niet langs die keeper. Vijf minuten later kwam de 2-0 er toch doorJohannes Altena, die ogenschijnlijk simpel, z’n directe tegenstander uitspeelde, alleen voor de keeper kwam en uitermate koel de 2-0 binnenschoof. Een prachtig moment voor Johannes, die voor de tweede keer terug komt van een zware blessure, een tijdje moest wachten, maar nu toch z’n eerste goal voor Balk 1 weer te pakken heeft.

Na de 2-0 probeerde Groningen terug in de wedstrijd te komen, speelde ook niet onaardig, drong Balk wat terug, maar uitgespeelde kansen bleven vooreerst uit. Balk was gevaarlijker maar wist de 3-0 niet maken. Vlak voor rust, wel een grote kans voor de gasten, maar keeper Hessel Altenburg wist op miraculeuze wijze een doelpunt te voorkomen. Niet veel later had Pieter Wijna, zijn tweede grote kans van de wedstrijd, maar voor een lege goal schoot’ie te wild over, na wederom een goede actie van Bauke Lylkema. Rust dus 2-0.

In de tweede helft waren de Groningers minder dreigend en was het Balk dat weigerde om de genadeklap uit te delen. Zo lepelde Johannes Altena de bal een keer net over het doel, zag Pieter Wijnja een schot geblokt, pakte de keeper van Groningen een schot van Johannes Altena, schoot Pieter Wijnja de wederom over het doel in plaats van er in en ging een schot van man of the match Ivar Klijnsma rakelings naast. Aan de andere kant had Balk de zaken achterin uitstekend voor elkaar en hoefde keeper Hessel Altenburg amper in actie te komen, hoewel er wel wat situaties waren dat de bal pardoes goed had kunnen vallen voor een Gronings-been, maar dit gebeurde niet, zodat de overwinning van Balk niet meer in gevaar kwam en Balk met 2-0 won. Een mooie reactie van de ploeg van Dick Sangers op de wedstrijd van vorige week.

Volgende week, de laatste wedstrijd voor de winterstop. Balk 1 gaat dan op bezoek bij Oranje Nassau Groningen 1, aanvang 14:30 uur.