Balk 1 wint van Be Quick Dokkum 1; 2-0

Be Quick D 1

16 februari 2019 14:45

D. van Gulik, W. Renkema, N. Oppedijk

Balk 1 boekte zaterdag een belangrijke overwinning tegen Be Quick Dokkum 1. Na een 0-0 ruststand, trok Balk de wedstrijd in de slotfase naar zich toe, door tweemaal te scoren in de laatste tien minuten. Met de overwinning pakte Balk de eerste punten na de winterstop.

In de eerste helft gebeurde er weinig voor beide doelen, hoewel de gasten wel goed begonnen en binnen een minuut al gevaarlijk werden, maar er kon door Balk ternauwernood worden voorkomen dan de Dokkumers een goede schietkans kregen vlakbij de goal. Be Quick bleef langere tijd de iets betere ploeg, maar naarmate de wedstrijd vorderde knokte Balk zich beter in de wedstrijd. Halverwege de eerste helft kreeg Balk een tegenslag te verwerken, toen Ivar Klijnsma zich moest laten vervangen na een botsing met een tegenspeler. Daarna duurde het nog een minuut of tien, voordat Balk voor het eerst echt gevaarlijk werd en het was direct een grote kans. Het was Bauke Lyklema, die na een goede actie, de bal kon voorgeven naar de vrijstaande Johannes Altena, maar die schoot vervolgens hard over en naast. Ruststand 0-0.

In de tweede helft was Balk de wat meer bovenliggende partij, maar ook nu waren kansen schaars. Johannes Altena was het dichtste bij een treffer, maar vanuit een lastige hoek, schoot’ie voorlangs. Het duurde vervolgens lang voordat Balk weer gevaarlijk werd, nadat eerst Be Quick nog een kopkans kreeg, maar die bal ging voorlangs. Het was invaller Marnix Zeldenrust, die wederom goed  inviel, die een grote kans kreeg. Hij kon alleen op de keeper af gaan, wist de bal ook langs die keeper te krijgen, maar de bal stuiterde net naast. In deze actie raakte de keeper van Be Quick geblesseerd en niet veel later moest ook hij zich laten vervangen. Een kleine tien minuten voor tijd, volgde dan de 1-0 voor Balk. Een prima aanval via de linkerkant, zorgde ervoor de Marnix Zeldenrust de bal voor kon geven, waarna het Bauke Lyklema was die van dichtbij de 1-0 kon aantekenen. Vlak voor tijd werd het ook nog 2-0. Man of the Match Marnix Zeldenrust pikte de bal op, liet iedereen van Be Quick z’n hielen zien en rondde uiteindelijk prima af. Eindstand dus 2-0.