v.v. Groningen 1 - Balk 1; 1-3

Groningen 1

13 april 2019 14:30

P.M.T.P. Souhuwat, Y.Q. Heeren, Mevr. A. Zwaan (KNVB)

Balk 1 ging zaterdag op bezoek bij v.v. Groningen en Balk won de wedstrijd met 1-3, na een 0-2 ruststand. Met de overwinning zette de ploeg van trainer Dick Sangers een grote stap op weg naar weer een seizoen in de 1e klasse.

In de eerste helft gebeurde er in de beginfase weinig. Wel was al duidelijk dat de thuisclub veel ruimte achter hun laatste linie liet, maar Balk wist daar (nog) niet van te profiteren. Na een kleine twintig minuten spelen kwam Balk op een 0-1 voorsprong. Een harde vrije trap van Johannes Altena spatte uiteen op de paal, maar het was vervolgens Harry Deinum die de, zeker niet eenvoudige rebound, glijdend binnenschoof. Zo’n tien minuten voor rust werd het 0-2. Een vergelijkbare situatie als bij de 0-1; Johannes Altena mocht een vrije trap nemen, maar die schoot de bal nu niet op de paal, maar tegen de touwen 0-2. Het was overigens Johannes zijn 125e competitiegoal (124 voor Balk en 1 voor Flevo Boys). Voor rust had Balk de wedstrijd vervolgens al ‘in het slot’ kunnen gooien, maar alleen voor de keeper lepelde Marnix Zeldenrust de bal weliswaar over de keeper, maar ook ver naast. v.v. Groningen wist voor rust nauwelijks gevaarlijk te worden, keeper Hessel Altenburg moest één keer een schotje pakken, maar dat was het dan ook, ruststand 0-2.

In de tweede helft ging Balk voortvarend van start. Binnen een minuut was Balk dichtbij de 0-3, maar Marnix Zeldenrust punterde op de paal. Hierna kans op kans voor Balk, maar Balk verzuimde om v.v. Groningen de genadeklap te geven. Zo halverwege de tweede helft kreeg Balk daar de rekening voor gepresenteerd, toen de thuisclub in een soort van klutssituatie de bal achter keeper Hessel Altenburg werkte 1-2. Balk kreeg het toen even lastig en de thuisploeg was een aantal keren dichtbij de gelijkmaker. Zo kwam de spits van Groningen net te laat, na een voorzet, moest Hessel Altenburg een keer gestrekt op een kopbal en een minuut of vijf voor tijd had Balk geluk dat de bal, na een fraaie poging, via de onderkant van de lat het veld weer in stuiterde. Enkele minuten later was het dan eindelijk wel beslist. Marnix Zeldenrust schudde een tegenstander af, kon alleen op de keeper afgaan en scoorde beheerst, 1-3. Een belangrijke overwinning voor Balk, dat wel drie spelers zag uitvallen met blessures, een gegeven waar ook Groningen mee te maken had, zij moesten twee keer noodgedwongen wisselen.

Komende zaterdag een thuiswedstrijd voor Balk. Broekster Boys is dan de tegenstander, aanvang 14:45 uur.