d'Olde Veste 1 - Balk 1; 1-3

d' Olde Veste'54

11 mei 2019 15:00

P.G.M. Hulsmeijers, J.Kuperus, (KNVB),

Balk 1 ging zaterdag op bezoek bij het Steenwijker d’Olde Veste 1 en na een niet zo’n beste eerste helft (1-0 achterstand bij rust), stapte Balk wel als winnaar van het veld; 1-3.

Zoals aangegeven speelde Balk niet zo’n beste eerste helft. De thuisploeg was de bovenliggende partij en het was met name aan keeper Hessel Altenburg te danken, dat Balk slechts tegen een 1-0 achterstand aan keek bij de rust. De goal viel zo’n twintig minuten voor rust, toen Gerard Kloeten de bal kreeg aangespeeld in de zestien, bij z’n tegenstander wegdraaide en Hessel Altenburg met een diagonale schuiver het nakijken gaf. Hiervoor en hierna genoeg mogelijkheden en kansen voor OV voor meer doelpunten, maar dat lukte niet. Onder meer, omdat Hessel Altenburg vlak voor rust met een katachtige save, een doelpunt wist te voorkomen. Aan de andere kant, was Balk nauwelijks gevaarlijk, dus de achterstand bij rust was logisch en verdiend.

De tweede helft was een stuk beter van Balk, geruggensteund door de snelle gelijkmaker. Deze viel kort na rust, nadat een vrije trap van Johannes Altena werd weggewerkt, de bal voor de voeten kwam van Wybren Altenburg, wiens min of meer mislukte schot voor de voeten kwam van Ivar Klijnsma, die vervolgens dicht bij de goal rustig bleef en de bal prima langs de keeper in de goal schoof. Balk speelde met meer overtuiging dan voor rust en een klein kwartier na rust, kwam Balk op voorsprong. Een prima pass van Johan Geertsma op Pieter Wijnja, zorgde ervoor dat die alleen door kon aan de zijkant van de zestien meter. Pieter bediende vervolgens de volledig vrijstaande Bauke Lyklema, die 1-2 aantekende; een mooi uitgespeelde goal. Halverwege de tweede helft kreeg d’Olde Veste een beste kans op de gelijkmaker, maar alleen voor Hessel Altenburg wist linksbuiten Ashley Constansia, Hessel niet te passeren. Ook was er nog een gevaarlijke vrije trap van de gastheren, maar wederom was het Hessel Altenburg die redding bracht. Tien minuten voor tijd besliste Balk de wedstrijd. Bauke Lyklema ontfutselde zijn tegenstander de bal en stuurde Johannes Altena de diepte in. Op de achterlijn kreeg Johannes de tijd en ruimte voor een voorzet. Johannes benutte de tijd en ruimte uitstekend, want hij vond met een prima bal Bauke Lyklema, die op zijn beurt de bal op de pantoffel nam en met een diagonaal schot de keeper passeerde. Een bijzonder fraaie goal; 1-3. In de resterende minuten kwam in deze stand geen verandering meer.

Door de overwinning deed Balk prima zaken deed in de strijd om de 3e periode. Daarin is het, met nog twee wedstrijden te gaan, koploper en heeft het drie punten voorsprong op Noordscheschut. HZVV heeft weliswaar twee punten achterstand, maar omdat die al een periode heeft, zijn zij niet van belang in de derde periode. HZVV werd overigens zaterdag kampioen in de 1e klasse. Ook vanuit Balk gaan de felicitaties naar de Hogeveners, die alvast veel succes worden gewenst in de hoofdklasse, volgend seizoen.

Komende zaterdag, de laatste thuiswedstrijd voor de competitie voor Balk 1. PKC’83 komt dan op bezoek in Balk, aanvang 15:00 uur!