Balk 1 - Drachtster Boys 1; 0-1

Drachtster Boys 1

19 januari 2019 14:45

R. de Wit, S.C. Brondijk, J. Swart (KNVB)

Balk begon zaterdag aan de tweede competitiehelft en het verloor op het eigen kunstgrasveld met 0-1 van Drachtster Boys, een stand die bij de rust al was bereikt.

De gasten begonnen beter aan de wedstrijd dan Balk. Balk kwam niet in de duels en het liet Drachtster Boys voetballen. De Drachtsters wisten in deze periode echter niet verder te komen dan een schotje in het zijnet. Sterker nog, de eerste echte grote kans was voor Balk, maar Bauke Lyklema wist, na een mooie pass van Harry Deinum, alleen voor de keeper, de bal niet langs de sluitpost van de Drachtsters te krijgen. Niet veel later kwam de gasten op voorsprong, na een corner kwam de bal terecht bij Ard Veenhof, die met een fraaie krul doelman Hessel Altenburg van Balk in de verre hoek passeerde; 0-1, zo halverwege de eerste helft. Hierna kreeg Balk weer een beste mogelijkheid. Deze keer was het Johan Lyklema die richting het doel van Drachtster Boys kon opstomen, maar ook hij wist de keeper niet te verschalken. Ruststand 0-1.

In de tweede helft kwam Balk beter in de wedstrijd en de eerste kans was ook weer voor Balk. Na een prima aanval via de rechterkant, kwam de bal uiteindelijk bij Bauke Lylkema die de hoek eigenlijk voor het uitkiezen had, maar hij raakte de bal niet goed, waardoor de keeper de inzet van Bauke kon keren. De wedstrijd was hierna in evenwicht, Drachtster Boys was zo nu en dan wel dreigend, met wat schoten van afstand, maar die misten de juiste richting. Het was Balk dat eigenlijk weer de beste kans kreeg op de gelijkmaker, toen invaller Marnix Zeldenrust met z’n eerste balcontacten langs z’n tegenstander snelde en vanaf de rechterkant alleen richting het doel van de gasten kon gaan. Vanuit een lastige hoek passeerde hij met een schot ook wel de keeper, maar ook de paal langs de verkeerde kant (voor Balk dan), dus de gelijkmaker kwam er niet. Hierna waren het de gasten die een grote kans kregen, om de wedstrijd te beslissen, maar ook die kans werd niet verzilverd. Vlak voor tijd kreeg Marnix Zeldenrust z’n tweede mogelijkheid, maar zijn kopbal van dichtbij ging over het doel van de gasten, waardoor het 0-1 bleef en Drachtster Boys ietwat gelukkig de drie punten mee kon nemen terug naar huis.

Volgende week een uitwedstrijd voor Balk. Het gaat dan op bezoek bij sv Bedum; aanvang 15:00 uur.