Balk 1 wint van Winsum 1; 1-0

vv Winsum 1

27 oktober 2018 14:45

A.W.G. van Kraay, C.Q. Hagemann, E. Schoolderman (KNVB)

In een wedstrijd met weinig kansen over en weer, heeft Balk 1 toch met 1-0 weten te winnen van Winsum, een stand die al bij de rust was bereikt middels een doelpunt van Pieter Wijnja.

In de eerste helft hadden de gasten iets het overwicht en waren ook iets gevaarlijker voor de goal van Balk keeper Hessel Altenburg, maar een kopbal van dichtbij kon door Hessel met enig fortuin gepakt worden en na een prima aanval via de rechterkant leek een speler van Winsum de bal voor het inschieten te hebben, maar hij raakte de bal niet vol, waardoor Hessel het rollertje eenvoudig kon oppakken. Aan de andere kant was Balk een keer gevaarlijk na een mooie aanval, het schot van Johan Geertsma was ook hard, maar miste de juiste richting. Balk voetbalde bij vlagen  soms aardig, maar dat ging tot de zestien meter, daarna hield het op, zodat Balk niet vaak gevaarlijk werd. Toch kwam Balk een kleine tien minuten voor rust op voorsprong; een omschakelmoment zorgde voor een mooie vlotte aanval, de bal kwam via Johan Geertsma bij Pieter Wijnja die alleen op de Winsumer keeper op kon gaan en deze met een puntertje verschalkte; 1-0. Dit was ook de ruststand.

In de tweede helft gebeurde er weinig voor beide doelen. Winsum wist helemaal niet gevaarlijk te worden en Balk sporadisch. De prima spelende Bauke Lyklema (deze wedstrijd ook verkozen tot autoland vd brug man of the match), kwam een keer door over links, maar zijn schot, vanuit een lastige hoek, kon de keeper van Winsum niet verrassen en Johan Geertsma leek Sven Schram alleen voor de keeper te zetten, maar doordat Sven even twijfelde, kwam hij vervolgens net te laat om de voorzet van Johan Geertsma af te ronden, zodat de keeper de voorzet kon onderscheppen. In de absolute slotfase was Winsum plots dicht bij de gelijkmaker, toen, na een hoekschok, de afgeslagen bal voor de voeten kwam van een winsum speler, die kon uithalen maar gelukkig voor Balk verdween de bal net langs de juiste kant van de paal, waardoor Pieter Wijnja matchwinner werd.

Komende zaterdag weer een thuiswedstrijd voor Balk. Sv Bedum komt dan op bezoek op ‘De Wilgen’, aanvang 14:45 uur.