Balk 1 verliest onnoding bij Be Quick Dokkum 1; 2-0

Be Quick D 1

29 september 2018 15:00

M. Baar, K.G. Jousma,R.C. Cadogan (KNVB)

Balk 1 ging zaterdag op bezoek bij Be Quick uit Dokkum en het keerde met nul punten huiswaarts, want het verloor met 2-0, na een 0-0 ruststand.

Net als een week eerder, had Balk al snel de eerste grote kans op een voorsprong te pakken, toen, met pas twee minuten op de klok, Bauke Lyklema alleen voor de keeper van de thuisploeg op dook, maar in plaats van hard in de korte hoek te schieten, probeerde Bauke het met een stift/lob maar deze kon eenvoudig worden gevangen door de keeper. In het vervolg van de eerste helft had Balk iets de overhand, was het meer dreigend dan de thuisploeg en kreeg het ook mogelijkheden om tot komen tot kansen, maar een aantal keren werden die mogelijkheden niet goed uitgespeeld. Zo kreeg Pieter Wijnja een keer de mogelijkheid in het strafschop gebied, maar hij kreeg ruzie met de bal, diezelfde Pieter Wijnja probeerde het een keer van grote afstand, waar misschien beter had geprobeerd kunnen worden om de man meer situatie de leek te ontstaand, uit te spelen en Sven Schram kwam tot een schot, maar de uitstekende keeper van Be Quick kreeg nog een handje tegen de bal, waardoor de bal net naast hobbelde. Achterin had Balk het prima voor elkaar en gaf het nagenoeg niets weg, op één schot na, dat prima werd weg gebokst door Hessel Altenburg, rust derhalve 0-0.

In de tweede helft eenzelfde beeld, Balk kwam achterin niet in de problemen, maar het had nu zelf ook moeite iets te creëren, mede omdat het in tegenstelling tot de eerste helft, meer balverlies leed. Halverwege de tweede helft kwam daar plotseling toch de voorsprong voor de thuisploeg, toen de eerste de beste goede aanval van de thuisploeg in de wedstrijd, ook leidde tot een goal. Rechts achterin bij Balk werd tot twee keer toe een duel verloren, waarna de speler van Be Quick de bal vanaf de achterlijn panklaar kon leggen voor de goal, waardoor het voor Jan Jaap de Boer van de thuisploeg niet moeilijk meer was de bal binnen te schieten. Een kleine tien minuten later werd het zowaar ook nog 2-0 toen Balk een strafschop tegen kreeg na vermeend hands. Een situatie waarvan er zoveel zijn; na een voorzet komt de bal al dan niet tegen een arm, de arm die bovendien langs het lichaam hangt, de ene leidsman (of was het de assistent) ziet er hands in, de ander niet en gezien de lange bedenktijd die de scheidsrechter nodig had, was de beslissing lastig, maar helaas voor Balk ging de bal op de stip en Rudolf Banga faalde niet; 2-0 dus. In de slotfase kreeg Balk mogelijkheden op de aansluitingstreffer; Hette Pieter Wink leek zo door te kunnen lopen naar de goal van de gastheren, maar werd op randje zestien meter ten koste van een overtreding gestuit, tenminste….zo dacht vriend en vijand, maar het fluitsignaal bleef uit. Wybren Altenburg kreeg een kans op een meter of elf van de goal, maar de laag staande zon speelde hem parten, Johan Lylkema schoot van dichtbij wild voorlangs, en Beerend Altena (terug in Balk 1 na een lange blessure) had net te veel tijd nodig om tot een schot te komen, waardoor de Balkster treffer uit bleef en de thuisploeg de eerste seizoenoverwinning boekte en bij Balk het idee overheerste, dat een nederlaag niet nodig was geweest.

Komende zaterdag weer een uitwedstrijd voor Balk, wanneer het op bezoek gaat bij PKC’83 in Groningen, aanvang 14:30 uur.