Balk 1 - Broekster Boys 1; 1-0

Broekster Boys 1

20 april 2019 14:45

P. Lips (KNVB)

Balk 1 kwam zaterdag in actie tegen Broekster Boys 1 en Balk wist deze wedstrijd winnend af te sluiten. Hette Pieter Wink werd matchwinner, door een goal vlak na rust. Door de overwinning en de resultaten op de andere velden, heeft Balk zich nu al veilig gespeeld in de 1e klasse, een prestatie van formaat en een felicitatie waard voor trainer Dick Sangers en zijn ploeg.

In de matige eerste helft kreeg Balk, met name in het eerste deel, wat mogelijkheden op de openingstreffer. Zo kreeg Johannes Altena een niet eenvoudige kopkans, maar hij kopte over. Diezelfde Altena speelde zichzelf niet veel later knap vrij op randje zestien, maar z’n schot ging net naast. In het verloop van de eerste helft werd het voetbal er niet beter op, veel slordigheden over en weer en veel was er niet te beleven voor beide doelen. De gasten waren wel dreigend bij tijd en wijle, maar keeper Hessel Altenburg van Balk hoefde maar 1 keer echt in actie te komen op een schot van dichtbij. Daarnaast waren er wat vrije trappen die gevaarlijk oogden, maar de kopballen van Broekster Boys uit die vrije trappen gingen allemaal ruim naast.

In de tweede helft, die iets beter was, kwam Balk al na een minuut vijf of spelen op 1-0. Een strakke corner van Johannes Altena werd knap door Hette Pieter Wink, tussen een aantal tegenspelers in, ingekopt. Hierna brak er een periode aan, dat Balk het duel had kunnen beslissen, zo miste bijvoorbeeld Johannes Altena alleen voor de keeper. Broekster Boys probeerde uiteraard om op gelijke hoogte te komen, het kwam ook wel in de buurt van de Balkster goal, maar echt grote kansen waren er niet. Wel wat schoten uit de tweede lijn, maar die waren meestal recht op de goalie van Balk af. Niet ver voor tijd leek de 1-1 dan toch te vallen, maar een kopbal zeilde net naast, hoewel dit van afstand wellicht gevaarlijker oogde, dan het was. Aan de andere kant kreeg Balk ook nog wel mogelijkheden op de tweede treffer, met name uit hoekschoppen. Tweemaal ging de keeper van de gasten onder de bal door, maar het was ook tweemaal Ivar Klijnsma die het doel net te hoog zocht. In de 1-0 stand kwam dus geen verandering meer.
Hiermee pakte Balk dus drie punten, waardoor het niet meer in te halen is door de onderste drie ploegen van de ranglijst, zodat v.v. Balk 1 ook komend seizoen weer in de 1e klasse speelt. Hoewel…...Balk is nog wel in de race voor de 3e periodetitel, wat nacompetitie voor promotie zou betekenen. Er volgen voor Balk nog vier wedstrijden voor die 3 periode, dus de weg is sowieso nog lang, maar goed; niets is onmogelijk.

Komend weekend is Balk 1 vrij. Zaterdag 4 mei staat de eerstvolgende wedstrijd op het programma. Balk gaat dan op bezoek bij v.v Winsum, aanvang 14.30 uur.