Balk 1 wint met 0-1 bij 'rood' PKC'83; 0-1

PKC'83 1

6 oktober 2018 14:30

B.F. Pleiter, E.Koning, M.R. Smook (KNVB)

Balk 1 pakte zaterdag de eerste drie punten van het seizoen, door de traditioneel lastige uitwedstrijd bij PKC’83 met 0-1 te winnen. Balk speelde een groot deel van de wedstrijd met een man meer en de volledige tweede helft zelfs met twee man meer, hield het spannend tot de laatste minuut, maar won het wel.

Zoals ook in de eerste twee wedstrijden van het seizoen, begon Balk goed aan de wedstrijd en ook nu was er binnen de kortste keren een kans op de openingstreffer. Na een mooie aanval, na amper twee minuten spelen, kwam de bal uiteindelijk in de vijandelijk zestien bij Wiebe-Rein Kuiper, die kon uithalen vanaf een meter of 14, maar zijn schot kon de keeper van de gastheren niet in verlegenheid brengen. De wedstrijd was hierna aardig in evenwicht, waarbij Balk wel iets dreigender was dan PKC’83. Na een halfuur spelen kwam Balk dan ook niet geheel onverdiend op voorsprong, toen het een penalty mocht nemen, nadat een inzet van Ivar Klijnsma via de paal tegen een arm kwam van een speler van PKC die op de doellijn stond. Ietwat ongelukkig misschien voor PKC, maar het leverde een strafschop op voor Balk en een rode kaart voor PKC. Johan Geertsma faalde niet en schoot Balk op een 0-1 voorsprong. Na deze goal en de man meer, probeerde Balk ‘rustig’ de man meer situatie uit te spelen, maar kansen leverde dat vooralsnog niet op. Vlak voor rust moest PKC verder met negen man. Na een een duel tussen Harry Deinum en een speler van PKC ontstond er wat duw en trekwerk tussen beide, maar het leek goed af te lopen, tot de speler van PKC ineens een vuistslag gaf op het gezicht van Harry, met als gevolg een rode kaart voor de speler van PKC en een halve tand minder voor Harry. Gelukkig was het snel rust. In de rust werd het nog even onvriendelijk bij de kleedkamer van Balk, die nog op slot was, waardoor de spelers buiten moesten wachten, waardoor PKC supporters de kans kregen om 'verhaal te halen', bij de spelers van Balk en dan met name bij Harry Deinum, maar gelukkig werd de situatie in de kiem gesmoord en kon er een kwartiertje later worden begonnen aan de tweede helft met negen tegen elf.

Maar o,o, wat ging Balk ontzettend slordig met de twee man meer situatie om. De onzekerheid sloop in de ploeg, vaak werd gekozen voor de meest moeilijke oplossing en omdat Balk verzuimde de 0-2 te maken, bleeft PKC geloven in een goed resultaat, waardoor de onzekerheid bij Balk alleen maar toenam. Uiteraard kreeg Balk wel kansen tegen negen man, zo was Pieter Wijna direct na rust dichtbij door vanuit een moeilijke hoek bal op de paal te koppen en had Bauke Lyklema, na een minuut of tien in de tweede helft, moeten scoren toen hij alleen voor de keeper van PKC werd gezet door Johan Geertsma, maar helaas schoot Bauke over. Tussen deze twee kansen van Balk door had keeper Hessel Altenburg Balk nog behoed voor een tegentreffer toen hij de inzet van Martijn van Roeden wist te keren in een één op één situatie. Doordat de tweede Balk goal uitbleef, zo zag Sven Schram zijn schot gekeerd worden door de keeper, bleef het spannend tot het eind. Hessel Altenburg moest nog een keer een hard schot weg boksen en PKC kreeg ook meerdere hoekschoppen te nemen, waarbij de bal altijd een keer goed kan vallen voor PKC, maar gelukkig voor Balk gebeurde dat niet, waardoor Johan Geertsma matchwinner werd en Balk de eerste competitiezege boekte van dit seizoen.

Na twee uitwedstrijden op rij, mag Balk 1 zaterdag a.s. weer aantreden op ‘De Wilgen’, wanneer Zeerobben op bezoek komt. Aanvang 14:45 uur.