Balk 1 verliest nipt bij Sneek Wit Zwart 1; 2-1

Sven Schram (schot)

Groep 1 L099

8 september 2018 18:00

Balk ging zaterdag voor de 2e bekerwedstrijd op bezoek bij zondag 1e klasser Sneek Wit Zwart. Na een 1-1 ruststand, trok de thuisploeg na ruim 90 minuten aan het langste eind; 2-1.

In de eerste helft was het ook SWZ, met enkele behendige spelers in de gelederen, dat het meeste balbezit had, makkelijker voetbalde dan Balk, ook wel dreigend was, maar moeite had om uitgespeelde kansen te scheppen. Toch kwam de thuisploeg halverwege de eerste helft, niet geheel onverdiend, op een 1-0 voorsprong, toen uit een corner de bal werd teruggelegd op de vrijstaande Gerben Visser, die vervolgens hard raak schoot; 1-0. Zo’n tien minuten later trok Balk de stand gelijk en hoe! De eerste de beste mogelijkheid, een echte kans was het niet eens, was raak. Een bal van achteruit kwam bij Sven Schram. Die draaide kort, aarzelde geen moment en schoot de bal vanaf een meter of 25 schitterend, diagonaal, over de verbouwereerde Sneker keeper tegen de touwen 1-1. Een wereldgoal! Het absolute hoogtepunt van de eerste helft (en uiteindelijk ook van de hele wedstrijd). Na deze goal was de wedstrijd in evenwicht en was Balk vlak voor rust dicht bij de 1-2, maar een schot van Harry Deinum ging via een been van een Sneker verdediger net naast. Rust 1-1.

De tweede helft begon direct met een kans voor Sneek, maar Gerben Visser gleed uit en zijn schot verdween over de goal van Balk. Net als in de eerste helft had Sneek het meeste balbezit en Balk zakte terug, maar in tegenstelling tot de eerste helft, duurde het nu niet heel lang voordat Sneek op voorsprong kwam. Een passje rechtsachterin bij Balk, er waren een minuut of acht verstreken in de tweede helft, zorgde ervoor dat de linksback van Sneek vrije doortocht had, waarna zijn voorzet bij de tweede paal binnen kon worden gewerkt door Joey Huitema van de thuisploeg; 2-1. Sneek bleef hierna de bovenliggende partij en Balk slaagde er eigenlijk niet in om gevaarlijk te worden. Sneek kreeg nog wel enkele mogelijkheden en kansen, waarvan vlak voor tijd de grootste, maar keeper Hessel Altenburg wist de inzet van dichtbij uitstekend tot hoekschop te verwerken. In de stand kwam dus geen verandering meer en Sneek Wit Zwart, getraind door oud v.v. Balk trainer Germ de Jong, won verdiend met 2-1.

Komende zaterdag reist Balk weer naar Sneek, om het dan op te nemen tegen LSC1890 1. Aanvang 17:00. Balk mag dan proberen zich te plaatsten voor de knock-outfase van de beker. Winst zal daarvoor voldoende zijn, aangezien de nummers 1 en 2 van de poule zich plaatsen.