Balk 1 start bekercampagne met 6-0 overwinning op Nijland 1

Groep 1 L099

1 september 2018 14:45

J. Hazelhof (KNVB)

Balk 1 begon zaterdag de bekercompetitie met een thuiswedstrijd tegen nieuwbakken 2e klasser Nijland. Na een 1-0 ruststand, drukte Balk pas in de 2e helft het klassenverschil uit in de stand, het werd 6-0.

De wedstrijd werd voorafgegaan door een minuut stilte ter nagedachtenis aan de overleden Folkert Altena, broer van Johannes en Beerend, die niet alleen hun broertje verloren maar ook hun grootste fan.

In de eerste helft had Balk logischerwijs het overwicht, maar het wist over het algemeen, ondanks het vele balbezit, maar moeizaam een opening te vinden in de Nijlander-defensie. Toch was er met 6 minuten op de klok al wel een grote kans voor Hette Pieter Wink die werd vrijgespeeld op de rand 16, maar hij schoot wat te gehaast, waardoor de keeper van de gasten redding kon brengen. Daarna was het lang wachten op de openingstreffer, maar na een minuut of 25 spelen kwam deze er dan toch. Een prima voorzet van Marnix Zeldenrust kwam terecht bij Johan Geertsma, die vervolgens hard en laag de bal langs de kansloze doelman van Nijland schoot 1-0. Nijland wist in de 1e helft vrijwel niet gevaarlijk te worden, slechts eenmaal hoefde keeper Hessel Altenburg van Balk in actie te komen op een schotje van de gasten. Balk wist het doel ook niet meer te vinden in de 1e helft, ruststand dus 1-0.

In de tweede helft schakelde Balk een tandje bij, de gasten werden vermoeid, er kwam meer ruimte, meer kansen en meer doelpunten voor Balk. Hette Pieter Wink zorgde voor de 2-0, Johan Geerstma voor de 3-0, nadat hij de bal fraai over de doelman kopte, Sven Schram (in de zomer overgekomen van Nok), scoorde z’n eerste officiële treffer voor Balk via een mooie vrije trap, dit was de 4-0. Johan Lyklema zorgde met twee treffers, waarvan 1 uit een penalty, uiteindelijk voor de 6-0 eindstand.

Een goede start van het bekertoernooi voor Balk, dat komende zaterdag op bezoek gaat bij Sneek Wit Zwart, waar ook dit seizoen oud v.v. Balk trainer Germ de Jong weer aan het roer staat. Sneek Wit Zwart won haar eerste bekerwedstrijd bij stadgenoot LSC 1890 overigens met 2-6.

De wedstrijd begint om 18:00 uur