Balk wint thuis van Omlandia

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse E

22 april 2017 14:30

Berends, R.M.

Balk deed afgelopen zaterdag prima zaken in de strijd om de nacompetitie voor degradatie te ontlopen, waarbij het tegelijkertijd kansrijk blijft voor het winnen de derde periode titel. Balk won namelijk met 3-2 (rust 1-0) van Omlandia en zette de gasten daarmee op negen punten achterstand, met nog drie wedstrijden te gaan. Omdat Leeuwarder Zwaluwen verloor, is Omlandia de laatst overgebleven ploeg waar Balk rekening mee moet houden m.b.t. tot de nacompetitie tegen eventuele afdaling naar de tweede klasse.

Balk begon uitstekend aan de wedstrijd en het kwam al snel op voorsprong. Na een prima aanval, was het Johan Geertsma die de bal panklaar legde voor Johannes Altena, die vanaf een meter of elf hard en laag onder de keeper door, raak schoot; 1-0. Het was een veelbelovende start, maar Balk kon niet doordrukken. De gasten kwamen steeds beter in de wedstrijd, het had ook geen keus, wilde het Balk op de ranglijst in het vizier houden en Omlandia ging op zoek naar de gelijkmaker. De gasten kregen ook kansen, al dan niet door toedoen van Balk. Schoot Omlandia eerst nog eens uit kansrijke positie naast, na een minuut of 25 spelen kreeg het een hele grote kans, toen Balk keeper Hessel Altenburg zich verkeek op een inzet van de gasten. De bal ging via de vingertoppen van Hessel tegen de lat, waarna de rebound werd geblokt en de daarop volgende rebound van dichtbij werd naast geschoten. Vijf minuten voor rust kreeg Omlandia de grootste kans op de gelijkmaker, toen het een penalty mocht nemen. De strafschop was op zich goed ingeschoten, maar Hessel Altenburg wist de inzet met een uitstekende safe te keren, zodat de ruststand 1-0 werd.

In de tweede helft bleef Omlandia aandringen en raakte het al snel de paal. Niet veel later (na zes minuten spelen in de tweede helft) kreeg Balk een vrije trap te nemen, op een meter of 25 van de goal. Met de wind in de rug, een prima mogelijkheid voor Balk. Johannes Altena ontfermde zich over de bal en de bal verdween via de muur in de goal; 2-0. Een comfortabele voorsprong voor Balk dus, maar Omlandia liet het er niet bij zitten. Een kleine twintig minuten voor tijd, kwam het terug in de wedstrijd wanneer een onnodige overtreding van Balk, Omlandia een vrije trap opleverde aan de zijkant van het veld. Deze vrije trap verdween vervolgens, over alles en iedereen heen, in één keer in de goal van Balk; 2-1 dus. Een spannende slotfase dreigde, Omlandia zette ook aan en kreeg van dichtbij ook een grote kopkans op de gelijkmaker, maar gelukkig voor Balk ging de poging over. Omdat Omlandia aandrong, kreeg Balk steeds meer ruimte voorin en tien minuten voor tijd profiteerde het daarvan. Na een prima individuele actie, hij schudde twee/drie man van zich af, bezorgde Bauke Lyklema de bal bij Johannes Altena, die met z’n derde goal van de middag, de 3-1 aantekende. Balk kreeg hierna kansen op meer, maar het wist het net niet meer te vinden. Sterker nog, in blessuretijd kwam Omlandia nog terug tot 3-2, toen een foute terugspeelbal van Balk, prima werd afgerond. Het werd daarna nog heel even billenknijpen voor Balk, omdat Omlandia nog een corner kreeg te nemen, maar het schotje vanuit die corner was een prooi voor Hessel Altenburg en Balk won met 3-2!